Przejdź do głównej zawartości

Animacja w tle

Pierwsze próby animacji SVG

W poprzednim poście przedstawiłem wam tło do gry. Może wrzucę rysunek jeszcze raz.


Całość jest zrobiona wektorowo i ustawiona w CSS jako background body. To teraz dodaję animację chmur i słońca. Chwilę googlowania i... zaraz, zaraz, jak to nie można animować elementy SVG w background? Oczywiście, że nie! Przecież miałem już podobny problem. Opowiem Wam o tym.

Nie wiem, czy wam się już chwaliłem, ale jedna z moich postaci już rusza ręką. Macha sobie radośnie, ale żeby to robiła, to ja straciłem dla niej dużo czasu.
Pewnie jak większość wie, plik SVG może składać się z figur geometrycznych, ścieżek, które mogą posiadać  swój id. Można też dodać im klasy. Po umieszczeniu SVG w HTML, można nim manipulować CSS lub JavaScriptem, podobnie jak np. divem, img, tekstem. A przynajmniej tak mi się wydawało.


W pierwszych podejściach do animacji z pomocą GSAP, ustawiłem moją postać w tagu img. Na nic się nie zdała próba animacji jakiejkolwiek części ciała mojej bohaterki. Stała i się uśmiechała, miałem wrażenie że drwi ze mnie. Wpadłem na pomysł przeklejenia kodu z pliku svg wprost do źródła strony. Ruszyło! W końcu, ruszyło.

Object, mój wybawiciel

Nie tak szybko z otwieraniem szampana. Przecież nie będę umieszczał całej postaci w HTML, to mniej-więcej 120 linii kodu, a postaci mam cztery. Poza tym zgodnie z założeniami postacie są losowane, więc to odpada. Po chwili szukania rozwiązania do rąk wpadła mi taka tabelka:

https://svgontheweb.com

Object moim wybawieniem.
Umieszczenie pliku SVG w ten sposób:
<object type="image/svg+xml" data="img/postac1.svg"></object>
sprawiło, że postać w końcu zaczeła machć.
Gdy się przyjrzycie wyżej załączonej tabelce, zobaczycie dlaczego na początku wspominałem, że nie można manipulować SVG w background-image.

I co ja z tobą zrobię, background?

Zakładam, że tło nie będzie interaktywne, ale będzie miało elementy ruchome. Wstępnie będzie to słońce i chmury.  Moim pomysłem jest oddzielenie części ruchomych od statycznych. Statyczne umieszczam w CSS jako background, a ruchome umieszczam w object i daję w objęcia GSAP. Chmury będą sobie pływały z lewej do prawej strony po niebie, słońce będzie fajnie pulsować. Do promieni słonecznych użyję GSAP MorphSVG, który będzie przekształcał ścieżkę promieni na inną. Naprawdę będzie to fajnie wyglą... Że co?  MorphSVG dostępny tylko dla klubowiczów? Po opłaceniu abonamentu. To może ja użyję jakiegoś prostego efektu z obracaniem i powiększaniem promieni słońca? 

Zapomniany SMIL

W pierwszy postach tego bloga pisałem o różnych możliwościach animacji SVG. Wspominałem o SMIL (Synchronized Multimedia Integration Language), nierozwijanej technice animacji wewnątrz SVG. Ostatnia certyfikacja SMIL W3C była w roku 2008. Muszę przyznać, że na starcie go spisałem na straty. Ludzie odpowiedzialni za rozwój Chrome również. W 2014 roku chcieli zakończyć wspieranie tej technologi, ale odpuścili pod falą sprzeciwu ze strony użytkowników. Sami też przyznali, że nie widzą przyszłości dla SMIL, ale na tę chwilę nie ma nic lepszego (widocznie nie było jeszcze GSAP i innych wtyczek JS), które wspiera motion-path, path morphing. I tak ten SMIL, bez przyszłości działa od dzisiaj.

https://groups.google.com/a/chromium.org/forum/#!topic/blink-dev/5o0yiO440LM%5B126-150%5D

Teraz przeproszę się z SMIL i sprawdzę, na co go stać.
Jeszcze tylko zerknę czy wszystkie przeglądarki go obsługują caniuse.
IE i Edge jak ja was nie cierpię. Ponad 11% nie obsługuje, trochę dużo.  Szkoda.
SMIL wygląda naprawdę atrakcyjnie. Niezależny od JS i CSS, plik SVG animacją. Nie zabiera dużo miejsca, nie wymaga żadnych dodatkowych bibliotek. Fajnie zaprezentowane jego działanie:
tworzenie animowanej ilustracji za pomoca SMIL.
Pozostaje czekać na standard SVG2, z nadzieją że będzie obsługiwał SMIL.

Ciąg dalszy nastąpi

Są jeszcze biblioteki JS Snap albo kute.js.
Jak widzicie już na starcie, podczas wyboru dopasowanej do potrzeb technologi można dostać niezłego mętlika w głowie. Mam nadzieję, że w następnym wpisie pochwalę się przed wami działającą animacją.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Ruch na ekranie

Uruchomienie animacji. Moja obietnica z poprzedniego tygodnia, że oddam dwa wpisy wcześniej, a nie na ostatnią chwilę, właśnie staje się niespełnioną. Jest nawet gorzej. Nie pamiętam, kiedy oddawałem dwa wpisy w niedzielę. Obserwując inne wpisy na blogach mam wrażenie, że część uczestników konkursu już odpuściła. Część się tłumaczy nawałem pracy, przesileniem wiosennym, załamaniem nerwowym i takie tam. Ja taki nie będę i otwarcie przyznaję się że mi się nie chciało... To żart.
Dlatego dodaje dopiero ten wpis, bo uczyłem się GSAP, miałem trzy problemy, z którymi nie mogłem sobie poradzić, a o których za chwilę opowiem oraz oczywiście brak czasu.

Trochę dodałem tagów do HTML, przez co skróciłem kod CSS. Powiększył się również plik js, a postacie nareszcie się ruszają za pomocą GSAP. Możecie sprawdzić: https://guydiamond.github.io/where_is_my_letter/.

Pierwszym problemem objawił mi się na początku tygodnia był związany z css. Każdy div odpowiadający za miejsce do chowania się postaci, m…

GSAP - framework Javascript

GSAP, ależ to dobre jest Im dłużej siedzę nad tą grą, tym częściej jestem miło zaskakiwany. Chociaż nie od razu jest przyjemnie, zwłaszcza jak się ma bardziej skomplikowane problemy do rozwiązania (jak dla mnie). Do tej pory nie stosowałem żadnych frameworków i prostą animację chciałem zrobić w CSS.
W miarę czytania o GASP (GreenSock Animation Platform) i jego testowania, zrezygnowałem z jakiejkolwiek animacji w CSS.

Czym jest GSAP? Jest to zbiór narzędzi do tworzenia animacji w JS. https://greensock.com/gsap
Obsługuje podstawowe funkcje animacji, takich jak ruch w dowolnym kierunku, czas trwania, zmiana koloru, przeźroczystości, skalowania, obracania obiektu. Na tym jednak się nie kończy. Można manipulować opóźnieniem animacji, krzywą prędkości https://greensock.com/ease-visualizer,wykonywać przekształcenia 3D. Animacje mogą nachodzić na siebie lub występować jedna po drugiej. Jest też sporo wtyczek z zaawansowanymi funkcjami.
Użycie Wystarczy wkleić link do pliku  HTML:
<script s…

Pora się pożegnać

Postanowienie z poprzedniego posta
Tak, to już ostatni dzień konkursu. Za nim zrobię podsumowanie całego projektu, wrócę do mojego poprzedniego wpisu. Narzekałem w nim, że wykryłem błąd. Myślałem, że szybko go naprawię i poprawię mój kod. Ten easy-peasy bug, zajął 3 dni! Przebudowywałem kod 3 razy. W końcu zwróciłem się z problemem na forum i dostałem podpowiedź, która pomogła mi rozwiązać problem. W tych dwóch krótkich  metodach miałem dwa bugi, które aktywowały się na przemian,  przez co zachowanie metod wyglądało na losowe.
Prawione metody w obiekcie Controller:
https://github.com/commitPrzez ten błąd, nie starczyło mi czasu na poprawę jakości kodu. Jednak jeszcze się nie poddaję. Jak znajdę dziś trochę czasu, to poprawię go i wyślę na githuba.

Podsumowanie
W czasie tego konkursu wypiłem 167 kaw, zużyłem ..., ale to Was pewnie nie interesuje.
Jeden z głównych warunków konkursu został spełniony. Ponad 20 postów zostało upublicznione. W utrzymaniu samodyscypliny przy pisaniu postów p…