Przejdź do głównej zawartości

Działający silnik gry

It's Alive!



Mogę powiedzieć, że silnik już działa, ale nie mogę powiedzieć, że jest idealnie. Taki trochę frankenstein z niego (a raczej twór frankensteina).
Działanie możecie sprawdzić na  https://guydiamond.github.io/where_is_my_letter/. Jeżeli znajdziecie jakieś błędy w działaniu, to proszę o info. Nie przykładajcie uwagi do grafiki. Na tym etapie chcę się odwrócić od silnika i działać z grafiką.

Czy to oznacza, że tak będzie wyglądał kod końcowy tej gry?  

Nie. Jeżeli chciałbym go dopieścić, to obawiam się, że nie zdążyłbym do końca konkursu.  Przede wszystkim poprawy wymaga mieszanie css do logiki. Sprawdzanie, czy obiekt jest kliknięty czy nie za pomocą klasy, to w moim odczuciu nie najlepszy pomysł. Lepszym wydaje się stworzenie obiektów postaci i w nich umieszczenie właściwości za to odpowiadających. 
Zastanawia mnie też umiejscowienie divów z postaciami i miejscami do ukrycia w HTMLu. Gdy będę chciał zrobić w przyszłości kilka nowych leveli z większą ilością postaci i miejsc, to będę musiał stworzyć parę nowych stron z większą ilością divów. Może lepszym wyborem będzie tworzenie divów w js? Do przemyślenia.

Minusy kodu

Oprócz wspomnianego wyżej mieszania logiki z css, nie do końca podoba mi się użyta tutaj obiektowość. Prawie wszystko, co wylicza model trafia bezpośrednio do kontrolera lub do widoku. Obiekt postaci nie jest namacalny, jest rozbity w paru metodach. Uważam, że wyniki metod: losowania wyglądu postaci,  miejsca startu i miejsca chowania, sprawdzania kliknięcia na nią, przypisanie litery, powinny trafić do nowego obiektu. W tym momencie większość obliczeń odbywa się na tablicach. Zresztą podobnie jest z miejscami do chowania.
Po ukończeniu grafiki i dodaniu dźwięku do gry zmodyfikuję mojego potworka przed dodaniem nowych leveli
Kod nie jest przetestowany. Jedyne testy, jakie robiłem to z użyciem console.log. Testy jednostkowe to kolejna rzecz do przestudiowania.

Doświadczony programista z pewnością dostrzeże więcej przywar kodu. Chętnie o nich przeczytam w komentarzach.

A czy ja w ogóle jestem z czegoś zadowolony?  

Tak. Pierwszy raz użyłem MVC i poczułem jego moc. Wcześniej czytałem o nim i myślałem, że wiem o co w nim chodzi. Dopiero podczas pisania zrozumiałem jak poprawia przejrzystość kodu.
Poznałem GSAP, który pokazał, że animacje można tworzyć szybko i przyjemnie.
I najważniejsze: to działa!

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Ruch na ekranie

Uruchomienie animacji. Moja obietnica z poprzedniego tygodnia, że oddam dwa wpisy wcześniej, a nie na ostatnią chwilę, właśnie staje się niespełnioną. Jest nawet gorzej. Nie pamiętam, kiedy oddawałem dwa wpisy w niedzielę. Obserwując inne wpisy na blogach mam wrażenie, że część uczestników konkursu już odpuściła. Część się tłumaczy nawałem pracy, przesileniem wiosennym, załamaniem nerwowym i takie tam. Ja taki nie będę i otwarcie przyznaję się że mi się nie chciało... To żart.
Dlatego dodaje dopiero ten wpis, bo uczyłem się GSAP, miałem trzy problemy, z którymi nie mogłem sobie poradzić, a o których za chwilę opowiem oraz oczywiście brak czasu.

Trochę dodałem tagów do HTML, przez co skróciłem kod CSS. Powiększył się również plik js, a postacie nareszcie się ruszają za pomocą GSAP. Możecie sprawdzić: https://guydiamond.github.io/where_is_my_letter/.

Pierwszym problemem objawił mi się na początku tygodnia był związany z css. Każdy div odpowiadający za miejsce do chowania się postaci, m…

GSAP - framework Javascript

GSAP, ależ to dobre jest Im dłużej siedzę nad tą grą, tym częściej jestem miło zaskakiwany. Chociaż nie od razu jest przyjemnie, zwłaszcza jak się ma bardziej skomplikowane problemy do rozwiązania (jak dla mnie). Do tej pory nie stosowałem żadnych frameworków i prostą animację chciałem zrobić w CSS.
W miarę czytania o GASP (GreenSock Animation Platform) i jego testowania, zrezygnowałem z jakiejkolwiek animacji w CSS.

Czym jest GSAP? Jest to zbiór narzędzi do tworzenia animacji w JS. https://greensock.com/gsap
Obsługuje podstawowe funkcje animacji, takich jak ruch w dowolnym kierunku, czas trwania, zmiana koloru, przeźroczystości, skalowania, obracania obiektu. Na tym jednak się nie kończy. Można manipulować opóźnieniem animacji, krzywą prędkości https://greensock.com/ease-visualizer,wykonywać przekształcenia 3D. Animacje mogą nachodzić na siebie lub występować jedna po drugiej. Jest też sporo wtyczek z zaawansowanymi funkcjami.
Użycie Wystarczy wkleić link do pliku  HTML:
<script s…

Pora się pożegnać

Postanowienie z poprzedniego posta
Tak, to już ostatni dzień konkursu. Za nim zrobię podsumowanie całego projektu, wrócę do mojego poprzedniego wpisu. Narzekałem w nim, że wykryłem błąd. Myślałem, że szybko go naprawię i poprawię mój kod. Ten easy-peasy bug, zajął 3 dni! Przebudowywałem kod 3 razy. W końcu zwróciłem się z problemem na forum i dostałem podpowiedź, która pomogła mi rozwiązać problem. W tych dwóch krótkich  metodach miałem dwa bugi, które aktywowały się na przemian,  przez co zachowanie metod wyglądało na losowe.
Prawione metody w obiekcie Controller:
https://github.com/commitPrzez ten błąd, nie starczyło mi czasu na poprawę jakości kodu. Jednak jeszcze się nie poddaję. Jak znajdę dziś trochę czasu, to poprawię go i wyślę na githuba.

Podsumowanie
W czasie tego konkursu wypiłem 167 kaw, zużyłem ..., ale to Was pewnie nie interesuje.
Jeden z głównych warunków konkursu został spełniony. Ponad 20 postów zostało upublicznione. W utrzymaniu samodyscypliny przy pisaniu postów p…