Przejdź do głównej zawartości

Działający silnik gry

It's Alive!



Mogę powiedzieć, że silnik już działa, ale nie mogę powiedzieć, że jest idealnie. Taki trochę frankenstein z niego (a raczej twór frankensteina).
Działanie możecie sprawdzić na  https://guydiamond.github.io/where_is_my_letter/. Jeżeli znajdziecie jakieś błędy w działaniu, to proszę o info. Nie przykładajcie uwagi do grafiki. Na tym etapie chcę się odwrócić od silnika i działać z grafiką.

Czy to oznacza, że tak będzie wyglądał kod końcowy tej gry?  

Nie. Jeżeli chciałbym go dopieścić, to obawiam się, że nie zdążyłbym do końca konkursu.  Przede wszystkim poprawy wymaga mieszanie css do logiki. Sprawdzanie, czy obiekt jest kliknięty czy nie za pomocą klasy, to w moim odczuciu nie najlepszy pomysł. Lepszym wydaje się stworzenie obiektów postaci i w nich umieszczenie właściwości za to odpowiadających. 
Zastanawia mnie też umiejscowienie divów z postaciami i miejscami do ukrycia w HTMLu. Gdy będę chciał zrobić w przyszłości kilka nowych leveli z większą ilością postaci i miejsc, to będę musiał stworzyć parę nowych stron z większą ilością divów. Może lepszym wyborem będzie tworzenie divów w js? Do przemyślenia.

Minusy kodu

Oprócz wspomnianego wyżej mieszania logiki z css, nie do końca podoba mi się użyta tutaj obiektowość. Prawie wszystko, co wylicza model trafia bezpośrednio do kontrolera lub do widoku. Obiekt postaci nie jest namacalny, jest rozbity w paru metodach. Uważam, że wyniki metod: losowania wyglądu postaci,  miejsca startu i miejsca chowania, sprawdzania kliknięcia na nią, przypisanie litery, powinny trafić do nowego obiektu. W tym momencie większość obliczeń odbywa się na tablicach. Zresztą podobnie jest z miejscami do chowania.
Po ukończeniu grafiki i dodaniu dźwięku do gry zmodyfikuję mojego potworka przed dodaniem nowych leveli
Kod nie jest przetestowany. Jedyne testy, jakie robiłem to z użyciem console.log. Testy jednostkowe to kolejna rzecz do przestudiowania.

Doświadczony programista z pewnością dostrzeże więcej przywar kodu. Chętnie o nich przeczytam w komentarzach.

A czy ja w ogóle jestem z czegoś zadowolony?  

Tak. Pierwszy raz użyłem MVC i poczułem jego moc. Wcześniej czytałem o nim i myślałem, że wiem o co w nim chodzi. Dopiero podczas pisania zrozumiałem jak poprawia przejrzystość kodu.
Poznałem GSAP, który pokazał, że animacje można tworzyć szybko i przyjemnie.
I najważniejsze: to działa!

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

GSAP - framework Javascript

GSAP, ależ to dobre jest Im dłużej siedzę nad tą grą, tym częściej jestem miło zaskakiwany. Chociaż nie od razu jest przyjemnie, zwłaszcza jak się ma bardziej skomplikowane problemy do rozwiązania (jak dla mnie). Do tej pory nie stosowałem żadnych frameworków i prostą animację chciałem zrobić w CSS.
W miarę czytania o GASP (GreenSock Animation Platform) i jego testowania, zrezygnowałem z jakiejkolwiek animacji w CSS.

Czym jest GSAP? Jest to zbiór narzędzi do tworzenia animacji w JS. https://greensock.com/gsap
Obsługuje podstawowe funkcje animacji, takich jak ruch w dowolnym kierunku, czas trwania, zmiana koloru, przeźroczystości, skalowania, obracania obiektu. Na tym jednak się nie kończy. Można manipulować opóźnieniem animacji, krzywą prędkości https://greensock.com/ease-visualizer,wykonywać przekształcenia 3D. Animacje mogą nachodzić na siebie lub występować jedna po drugiej. Jest też sporo wtyczek z zaawansowanymi funkcjami.
Użycie Wystarczy wkleić link do pliku  HTML:
<script s…

Werifikacja poprawności kodu

Jak sprawdzić, czy twój kod jest poprawny?
Dziś już oddałem jeden wpis, ale zaoszczędziłem trochę czasu i mogę napisać kolejny. Jest u mnie 22 i może zdążę do północy.
Gdy jesteś początkującym koderem (takim jak ja), chciałbyś wiedzieć, czy twój kod jest poprawny i pisany zgodnie z obowiązującymi standardami. Jednym ze sposobów jest publikacja kodu na forum programistycznym. Kilka razy tak zrobiłem i dostałem treściwą odpowiedź, ale zdarzały się sytuacje, gdy nikt nie odpowiadał. Wtedy zastanawiałem się, czy mój kod jest tak zły, że fachowcy nie mają już siły dopowiadać na te same błędy, czy taki dobry, że nie ma do czego się doczepić. 😉
To niesie także ryzyko, że kod zostanie sprawdzony powierzchownie i o wielu błędach się nie dowiesz. Może się też zdarzyć, że wywiąże się dyskusja pomiędzy kilkoma mistrzami, o tym, jak powinien wyglądać poprawny kod. Po takiej dyskusji zazwyczaj jesteś bardziej skołowany niż przed zadaniem pytania.
Czasami po prostu głupio pytać kolejny raz o spraw…

Program do organizacji pracy

Nawiązując do poprzedniego postu, w którym przedstawiłem plan działania, chciałbym wam pokazać program do zarządzania listą zadań.

Do tej pory chwilę używałem strony Trello. Trello posiada wszystko, co powinien mieć program "to do list". Jeżeli do tej pory nie używałeś żadnego, to wymienię czym powinieneś się kierować przy wyborze dobrego menadżera zadań. Nie będę tutaj wymieniał oczywistości, takich jak dodawanie zadań z datą.

Menadżer zadań powinien posiadać: 
dostęp z przeglądarki,aplikację na urządzenia przenośne,możliwość pracy w grupie,system powiadomień o nadchodzących "deadlines" oraz zmianach na liście,  opcje kopiowania list, zadań - przydatne, kiedy co tydzień powtarzasz te same zadania,możliwość dodawania komentarzy ludzi biorących udział w zadaniach,dodawanie załączników, zdjęć i innych plików multimedialnych,tworzenie podzadań, chcecklist  lub listy zakupów (funkcjonalność podobna),oznaczanie ważnych zadań, Dobrze, gdyby posiadał także:
chat,przydziela…