Przejdź do głównej zawartości

Ruch na ekranie

Uruchomienie animacji.

Moja obietnica z poprzedniego tygodnia, że oddam dwa wpisy wcześniej, a nie na ostatnią chwilę, właśnie staje się niespełnioną. Jest nawet gorzej. Nie pamiętam, kiedy oddawałem dwa wpisy w niedzielę. Obserwując inne wpisy na blogach mam wrażenie, że część uczestników konkursu już odpuściła. Część się tłumaczy nawałem pracy, przesileniem wiosennym, załamaniem nerwowym i takie tam. Ja taki nie będę i otwarcie przyznaję się że mi się nie chciało... To żart.
Dlatego dodaje dopiero ten wpis, bo uczyłem się GSAP, miałem trzy problemy, z którymi nie mogłem sobie poradzić, a o których za chwilę opowiem oraz oczywiście brak czasu.

Trochę dodałem tagów do HTML, przez co skróciłem kod CSS. Powiększył się również plik js, a postacie nareszcie się ruszają za pomocą GSAP. Możecie sprawdzić: https://guydiamond.github.io/where_is_my_letter/.

Pierwszym problemem objawił mi się na początku tygodnia był związany z css. Każdy div odpowiadający za miejsce do chowania się postaci, miał osobny wpis w css z ustawieniem położenia na ekranie. Używam SCSS, przecież za pomocą jednej pętli mogę to ładnie rozmieścić za pomocą
nth-child lub nth-of-type - pomyślałem. Ale to nie działało przy moim rozmieszczeniu divów w HTML-u.


Broniłem się rękami i nogami, aby nie dodawać dodatkowych tagów. Chciałem mieć przejrzysty kod HTML, ale poległem. nth-child i nth-of-type nie działają na klasach. Musiałem zgrupować osobno miejsca i osobno postacie. Nie ma tego złego... Przez zgrupowanie  pozbyłem się dużego kawałka kodu z css. Zgrupowałem także litery z postaciami, abym nie musiał tworzyć osobnych ścieżek animacji dla nich. Mój GITHUB zrobił się zielono-czerwony.

Miałem także problem z zapisem unikalnych wartości do tablicy wielowymiarowej. Za pomocą getBoundingClientRect() pobierałem współrzędne miejsc do chowania, które zapisywałem w nowej tablicy, a później losowałem z tablicy cztery unikalne wartości. Jestem przekonany, że coś pokręciłem z pętlami i dwa ostatnie wpisy były takie same. Nawet na forum nie podpowiedzieli co może być nie tak. Za to podpowiedzieli mi o czyś takim jak Set: https://developer.mozilla.org/en-US/docs/Web/JavaScript/Reference/Global_Objects/Set. Gdzie ty Set się urywałeś tak długo przede mną? Z przydługawej funkcji zrobiła się całkiem zgrabna.

Ostatnim większym problemem było dopasowanie postaci tak, aby ładnie się ukrywały. Przyznaję się bez bicia, moje podejście było błędne.  Postacie były ustawione za pomocą absolute bottom. Dlatego także próbowałem ustawić miejsce docelowe ruchu postaci przy użyciu bottom. Przy każdej zmianie rozdzielczości ekranu, postacie uciekały nie tam gdzie powinny. Zmiana ustawienia postaci na absolute top załatwiło sprawę.

To tyle przygód. W przyszły tydzień zajmę się klikaniem na moje małe potworki i sprawdzaniem poprawności odpowiedzi. Pomyślę, także o ustawieniu stworków, tak aby po lewej stronie wystawały z lewej strony kryjówek, a z prawej strony po prawej. Do zobaczenia!


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

GSAP - framework Javascript

GSAP, ależ to dobre jest Im dłużej siedzę nad tą grą, tym częściej jestem miło zaskakiwany. Chociaż nie od razu jest przyjemnie, zwłaszcza jak się ma bardziej skomplikowane problemy do rozwiązania (jak dla mnie). Do tej pory nie stosowałem żadnych frameworków i prostą animację chciałem zrobić w CSS.
W miarę czytania o GASP (GreenSock Animation Platform) i jego testowania, zrezygnowałem z jakiejkolwiek animacji w CSS.

Czym jest GSAP? Jest to zbiór narzędzi do tworzenia animacji w JS. https://greensock.com/gsap
Obsługuje podstawowe funkcje animacji, takich jak ruch w dowolnym kierunku, czas trwania, zmiana koloru, przeźroczystości, skalowania, obracania obiektu. Na tym jednak się nie kończy. Można manipulować opóźnieniem animacji, krzywą prędkości https://greensock.com/ease-visualizer,wykonywać przekształcenia 3D. Animacje mogą nachodzić na siebie lub występować jedna po drugiej. Jest też sporo wtyczek z zaawansowanymi funkcjami.
Użycie Wystarczy wkleić link do pliku  HTML:
<script s…

Werifikacja poprawności kodu

Jak sprawdzić, czy twój kod jest poprawny?
Dziś już oddałem jeden wpis, ale zaoszczędziłem trochę czasu i mogę napisać kolejny. Jest u mnie 22 i może zdążę do północy.
Gdy jesteś początkującym koderem (takim jak ja), chciałbyś wiedzieć, czy twój kod jest poprawny i pisany zgodnie z obowiązującymi standardami. Jednym ze sposobów jest publikacja kodu na forum programistycznym. Kilka razy tak zrobiłem i dostałem treściwą odpowiedź, ale zdarzały się sytuacje, gdy nikt nie odpowiadał. Wtedy zastanawiałem się, czy mój kod jest tak zły, że fachowcy nie mają już siły dopowiadać na te same błędy, czy taki dobry, że nie ma do czego się doczepić. 😉
To niesie także ryzyko, że kod zostanie sprawdzony powierzchownie i o wielu błędach się nie dowiesz. Może się też zdarzyć, że wywiąże się dyskusja pomiędzy kilkoma mistrzami, o tym, jak powinien wyglądać poprawny kod. Po takiej dyskusji zazwyczaj jesteś bardziej skołowany niż przed zadaniem pytania.
Czasami po prostu głupio pytać kolejny raz o spraw…

Program do organizacji pracy

Nawiązując do poprzedniego postu, w którym przedstawiłem plan działania, chciałbym wam pokazać program do zarządzania listą zadań.

Do tej pory chwilę używałem strony Trello. Trello posiada wszystko, co powinien mieć program "to do list". Jeżeli do tej pory nie używałeś żadnego, to wymienię czym powinieneś się kierować przy wyborze dobrego menadżera zadań. Nie będę tutaj wymieniał oczywistości, takich jak dodawanie zadań z datą.

Menadżer zadań powinien posiadać: 
dostęp z przeglądarki,aplikację na urządzenia przenośne,możliwość pracy w grupie,system powiadomień o nadchodzących "deadlines" oraz zmianach na liście,  opcje kopiowania list, zadań - przydatne, kiedy co tydzień powtarzasz te same zadania,możliwość dodawania komentarzy ludzi biorących udział w zadaniach,dodawanie załączników, zdjęć i innych plików multimedialnych,tworzenie podzadań, chcecklist  lub listy zakupów (funkcjonalność podobna),oznaczanie ważnych zadań, Dobrze, gdyby posiadał także:
chat,przydziela…