Przejdź do głównej zawartości

Kolejna cegiełka w kodzie

Losowanie liter do gry

Schemat i kod programu bardzo podobny do losowania postaci z poprzedniego posta. W modelu różni się tylko losowaniem z łańcucha znaków, poprzednio było z zakresu liczb.

W trakcie pisania tego bloga wpadłem na pomysł jak pozbyć się jednej właściwości z modelu: numLetters. Zamiast ustalać na sztywno ile ma być liter, metoda sama sobie to obliczy z ilości stworków na planszy: numCreatures. Na każdą parę jedna litera, a to daje numCreatures/2. Przy tworzeniu nowych poziomów gry, z większą ilością postaci, już jedna właściwość mniej do zmiany. Mała rzecz a cieszy.
Widok dostaje tablicę niepowtarzających się dwóch liter. Jedna na parę stworków.

Pary stworków dostają po kolei wylosowane litery np. dwa pierwsze "k", druga para "a", następne "p" itd. CSS już dba o to, aby pierwsza była wielka litera.

Skoro już wspomniałem o CSS, chciałbym napisać parę słów więcej. Moim celem w tym konkursie nie jest zwycięstwo i nawet nie bycie zauważonym (chociaż miło by było), ale większe zaangażowanie w praktykę pisania kodu. Technologie, które stosuje w projekcie są mi znane, ale czysto teoretycznie. Podczas czytania książki, czy opracowań na necie, nie do końca wiesz z czym możesz się spotkać i jakie problemy napotkasz. Np. git, miałem już z nim styczność i parę razy wysyłałem na gitlab w celu przećwiczenia podręcznikowych przykładów, ale to dzięki temu konkursowi odkryłem githubgist. Wystarczy porównać pierwsze wpisy na moim blogu, gdzie umieszczam kod.
I cały czas coś mnie zatrzymuje, pojawiają się kłody pod nogami, ale cały czas coś odkrywam i idę do przodu. Wolno, bo o każdej "kłodzie" czytam i próbuję usunąć z mojej drogi, a nie ją obchodzić (choć wiem, że nie zawsze można).


SCSS tak czytałem o nim, ale jak przyszło coś zrobić w nim, to stosowałem tylko zmienne. Muszę przestawić myślenie i nie myśleć co jest tu i teraz, tylko co może być w przyszłości. Tak wyglądał początek:

A tak wygląda teraz:

Ktoś może powiedzieć: panie, ale teraz pan ma więcej kodu i to bardziej zagmatwanego! Tak, może na tę chwilę, ale wyobraźmy sobie kolejne poziomy gry, gdzie jest więcej postaci np. 10.
Po pierwsze, nie muszę się bawić z ustalaniem nowych pozycji istot na ekranie. Pętle mi to wyliczą.
Po drugie, jedyną modyfikacją będzie zmiana wartości  $charakters, kiedy w starym scss musiałbym dodać sześć nowych właściwości klas.
Na razie nie widzę więcej korzyści, ale te co wymieniłem w zupełności wystarczą, aby używać dobrodziejstw scss.



Moje plany na przyszły tydzień?
  • Skończenie metody losowania miejsc do ukrycia.
  • Poprawa pliku scss, aby nie wpisywać tych miejsc na sztywno. Muszę wymyślić jakiś schemat alokacji tych obiektów i użyć tego w pętli.
  • Moje stwory mają właściwości i metody, ale nie są obiektami. Stwory są rozbite w modelu na metody: jedna oblicza wygląd, druga litery mu przyporządkowuje, kolejna miejsce, gdzie ma się udać. Myślę, że lepiej, żeby metody modelu przekazywały te dane do obiektu np. creature, a nie prosto do widoku. 
  • Ostatnie postanowienie: oddać drugi wpis na blogu wcześniej niż godzinę przed końcem tygodnia ;)

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

GSAP - framework Javascript

GSAP, ależ to dobre jest Im dłużej siedzę nad tą grą, tym częściej jestem miło zaskakiwany. Chociaż nie od razu jest przyjemnie, zwłaszcza jak się ma bardziej skomplikowane problemy do rozwiązania (jak dla mnie). Do tej pory nie stosowałem żadnych frameworków i prostą animację chciałem zrobić w CSS.
W miarę czytania o GASP (GreenSock Animation Platform) i jego testowania, zrezygnowałem z jakiejkolwiek animacji w CSS.

Czym jest GSAP? Jest to zbiór narzędzi do tworzenia animacji w JS. https://greensock.com/gsap
Obsługuje podstawowe funkcje animacji, takich jak ruch w dowolnym kierunku, czas trwania, zmiana koloru, przeźroczystości, skalowania, obracania obiektu. Na tym jednak się nie kończy. Można manipulować opóźnieniem animacji, krzywą prędkości https://greensock.com/ease-visualizer,wykonywać przekształcenia 3D. Animacje mogą nachodzić na siebie lub występować jedna po drugiej. Jest też sporo wtyczek z zaawansowanymi funkcjami.
Użycie Wystarczy wkleić link do pliku  HTML:
<script s…

Werifikacja poprawności kodu

Jak sprawdzić, czy twój kod jest poprawny?
Dziś już oddałem jeden wpis, ale zaoszczędziłem trochę czasu i mogę napisać kolejny. Jest u mnie 22 i może zdążę do północy.
Gdy jesteś początkującym koderem (takim jak ja), chciałbyś wiedzieć, czy twój kod jest poprawny i pisany zgodnie z obowiązującymi standardami. Jednym ze sposobów jest publikacja kodu na forum programistycznym. Kilka razy tak zrobiłem i dostałem treściwą odpowiedź, ale zdarzały się sytuacje, gdy nikt nie odpowiadał. Wtedy zastanawiałem się, czy mój kod jest tak zły, że fachowcy nie mają już siły dopowiadać na te same błędy, czy taki dobry, że nie ma do czego się doczepić. 😉
To niesie także ryzyko, że kod zostanie sprawdzony powierzchownie i o wielu błędach się nie dowiesz. Może się też zdarzyć, że wywiąże się dyskusja pomiędzy kilkoma mistrzami, o tym, jak powinien wyglądać poprawny kod. Po takiej dyskusji zazwyczaj jesteś bardziej skołowany niż przed zadaniem pytania.
Czasami po prostu głupio pytać kolejny raz o spraw…

Program do organizacji pracy

Nawiązując do poprzedniego postu, w którym przedstawiłem plan działania, chciałbym wam pokazać program do zarządzania listą zadań.

Do tej pory chwilę używałem strony Trello. Trello posiada wszystko, co powinien mieć program "to do list". Jeżeli do tej pory nie używałeś żadnego, to wymienię czym powinieneś się kierować przy wyborze dobrego menadżera zadań. Nie będę tutaj wymieniał oczywistości, takich jak dodawanie zadań z datą.

Menadżer zadań powinien posiadać: 
dostęp z przeglądarki,aplikację na urządzenia przenośne,możliwość pracy w grupie,system powiadomień o nadchodzących "deadlines" oraz zmianach na liście,  opcje kopiowania list, zadań - przydatne, kiedy co tydzień powtarzasz te same zadania,możliwość dodawania komentarzy ludzi biorących udział w zadaniach,dodawanie załączników, zdjęć i innych plików multimedialnych,tworzenie podzadań, chcecklist  lub listy zakupów (funkcjonalność podobna),oznaczanie ważnych zadań, Dobrze, gdyby posiadał także:
chat,przydziela…