Przejdź do głównej zawartości

Kolejna cegiełka w kodzie

Losowanie liter do gry

Schemat i kod programu bardzo podobny do losowania postaci z poprzedniego posta. W modelu różni się tylko losowaniem z łańcucha znaków, poprzednio było z zakresu liczb.

W trakcie pisania tego bloga wpadłem na pomysł jak pozbyć się jednej właściwości z modelu: numLetters. Zamiast ustalać na sztywno ile ma być liter, metoda sama sobie to obliczy z ilości stworków na planszy: numCreatures. Na każdą parę jedna litera, a to daje numCreatures/2. Przy tworzeniu nowych poziomów gry, z większą ilością postaci, już jedna właściwość mniej do zmiany. Mała rzecz a cieszy.
Widok dostaje tablicę niepowtarzających się dwóch liter. Jedna na parę stworków.

Pary stworków dostają po kolei wylosowane litery np. dwa pierwsze "k", druga para "a", następne "p" itd. CSS już dba o to, aby pierwsza była wielka litera.

Skoro już wspomniałem o CSS, chciałbym napisać parę słów więcej. Moim celem w tym konkursie nie jest zwycięstwo i nawet nie bycie zauważonym (chociaż miło by było), ale większe zaangażowanie w praktykę pisania kodu. Technologie, które stosuje w projekcie są mi znane, ale czysto teoretycznie. Podczas czytania książki, czy opracowań na necie, nie do końca wiesz z czym możesz się spotkać i jakie problemy napotkasz. Np. git, miałem już z nim styczność i parę razy wysyłałem na gitlab w celu przećwiczenia podręcznikowych przykładów, ale to dzięki temu konkursowi odkryłem githubgist. Wystarczy porównać pierwsze wpisy na moim blogu, gdzie umieszczam kod.
I cały czas coś mnie zatrzymuje, pojawiają się kłody pod nogami, ale cały czas coś odkrywam i idę do przodu. Wolno, bo o każdej "kłodzie" czytam i próbuję usunąć z mojej drogi, a nie ją obchodzić (choć wiem, że nie zawsze można).


SCSS tak czytałem o nim, ale jak przyszło coś zrobić w nim, to stosowałem tylko zmienne. Muszę przestawić myślenie i nie myśleć co jest tu i teraz, tylko co może być w przyszłości. Tak wyglądał początek:

A tak wygląda teraz:

Ktoś może powiedzieć: panie, ale teraz pan ma więcej kodu i to bardziej zagmatwanego! Tak, może na tę chwilę, ale wyobraźmy sobie kolejne poziomy gry, gdzie jest więcej postaci np. 10.
Po pierwsze, nie muszę się bawić z ustalaniem nowych pozycji istot na ekranie. Pętle mi to wyliczą.
Po drugie, jedyną modyfikacją będzie zmiana wartości  $charakters, kiedy w starym scss musiałbym dodać sześć nowych właściwości klas.
Na razie nie widzę więcej korzyści, ale te co wymieniłem w zupełności wystarczą, aby używać dobrodziejstw scss.



Moje plany na przyszły tydzień?
  • Skończenie metody losowania miejsc do ukrycia.
  • Poprawa pliku scss, aby nie wpisywać tych miejsc na sztywno. Muszę wymyślić jakiś schemat alokacji tych obiektów i użyć tego w pętli.
  • Moje stwory mają właściwości i metody, ale nie są obiektami. Stwory są rozbite w modelu na metody: jedna oblicza wygląd, druga litery mu przyporządkowuje, kolejna miejsce, gdzie ma się udać. Myślę, że lepiej, żeby metody modelu przekazywały te dane do obiektu np. creature, a nie prosto do widoku. 
  • Ostatnie postanowienie: oddać drugi wpis na blogu wcześniej niż godzinę przed końcem tygodnia ;)

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Ruch na ekranie

Uruchomienie animacji. Moja obietnica z poprzedniego tygodnia, że oddam dwa wpisy wcześniej, a nie na ostatnią chwilę, właśnie staje się niespełnioną. Jest nawet gorzej. Nie pamiętam, kiedy oddawałem dwa wpisy w niedzielę. Obserwując inne wpisy na blogach mam wrażenie, że część uczestników konkursu już odpuściła. Część się tłumaczy nawałem pracy, przesileniem wiosennym, załamaniem nerwowym i takie tam. Ja taki nie będę i otwarcie przyznaję się że mi się nie chciało... To żart.
Dlatego dodaje dopiero ten wpis, bo uczyłem się GSAP, miałem trzy problemy, z którymi nie mogłem sobie poradzić, a o których za chwilę opowiem oraz oczywiście brak czasu.

Trochę dodałem tagów do HTML, przez co skróciłem kod CSS. Powiększył się również plik js, a postacie nareszcie się ruszają za pomocą GSAP. Możecie sprawdzić: https://guydiamond.github.io/where_is_my_letter/.

Pierwszym problemem objawił mi się na początku tygodnia był związany z css. Każdy div odpowiadający za miejsce do chowania się postaci, m…

GSAP - framework Javascript

GSAP, ależ to dobre jest Im dłużej siedzę nad tą grą, tym częściej jestem miło zaskakiwany. Chociaż nie od razu jest przyjemnie, zwłaszcza jak się ma bardziej skomplikowane problemy do rozwiązania (jak dla mnie). Do tej pory nie stosowałem żadnych frameworków i prostą animację chciałem zrobić w CSS.
W miarę czytania o GASP (GreenSock Animation Platform) i jego testowania, zrezygnowałem z jakiejkolwiek animacji w CSS.

Czym jest GSAP? Jest to zbiór narzędzi do tworzenia animacji w JS. https://greensock.com/gsap
Obsługuje podstawowe funkcje animacji, takich jak ruch w dowolnym kierunku, czas trwania, zmiana koloru, przeźroczystości, skalowania, obracania obiektu. Na tym jednak się nie kończy. Można manipulować opóźnieniem animacji, krzywą prędkości https://greensock.com/ease-visualizer,wykonywać przekształcenia 3D. Animacje mogą nachodzić na siebie lub występować jedna po drugiej. Jest też sporo wtyczek z zaawansowanymi funkcjami.
Użycie Wystarczy wkleić link do pliku  HTML:
<script s…

Pora się pożegnać

Postanowienie z poprzedniego posta
Tak, to już ostatni dzień konkursu. Za nim zrobię podsumowanie całego projektu, wrócę do mojego poprzedniego wpisu. Narzekałem w nim, że wykryłem błąd. Myślałem, że szybko go naprawię i poprawię mój kod. Ten easy-peasy bug, zajął 3 dni! Przebudowywałem kod 3 razy. W końcu zwróciłem się z problemem na forum i dostałem podpowiedź, która pomogła mi rozwiązać problem. W tych dwóch krótkich  metodach miałem dwa bugi, które aktywowały się na przemian,  przez co zachowanie metod wyglądało na losowe.
Prawione metody w obiekcie Controller:
https://github.com/commitPrzez ten błąd, nie starczyło mi czasu na poprawę jakości kodu. Jednak jeszcze się nie poddaję. Jak znajdę dziś trochę czasu, to poprawię go i wyślę na githuba.

Podsumowanie
W czasie tego konkursu wypiłem 167 kaw, zużyłem ..., ale to Was pewnie nie interesuje.
Jeden z głównych warunków konkursu został spełniony. Ponad 20 postów zostało upublicznione. W utrzymaniu samodyscypliny przy pisaniu postów p…