Przejdź do głównej zawartości

Daj się usłyszeć

Dźwięk w grze

Ciężko znaleźć naprawdę darmowe dźwięki i muzykę w internecie.  Zwykle napis "free" w tytule strony prowadza w błąd i później się okazuje, że są ukryte koszty. Jedną ze stron, gdzie możecie ściągnąć naprawdę darmowe dźwięki jest: https://www.dl-sounds.com/. Niezłą kopalnią dźwięków okazał się YouTube.

Muzyka w tle

Do tła muzycznego ściąłem dwa utwory. Jeden to łagodna muzyczka, drugi to odgłosy łąki. Aby nie komplikować kodu, postanowiłem połączyć te dwie ścieżki dźwiękowe. Należało też skrócić trwające 14 minut odgłosy łąki. Z pomocą przyszedł mi program open source Audacity. 


Jak dla amatora w dziedzinie obróbki dźwięku, program okazał się całkiem prosty w używaniu. Pomimo tego, że posiada wiele opcji, nie trzeba się w nie wgłębiać wykonując podstawowe czynności takie jak przycięcie, przesunięcie lub przyciszenie jednej ze ścieżek.

Zapisany utwór umieściłem w HTML:

<audio id="backgroundSound" autoplay loop>
                <source src="sound/background1.mp3" />

</audio>

Jednak nie wszystkim podkład muzyczny może się podobać. Przycisk do wyłączenia muzyki w SVG i teraz każdy może sobie wyłączyć.

Pozostałe dźwięki: klikania, udanego odgadnięcia, porażki i wygranej, także umieściłem w HTML. Javascript po odpowiednim zdarzeniu uruchamia dźwięk.

Dźwięki liter

Nie udało mi się znaleźć dźwięków liter po angielsku, ale i z tym sobie poradziłem. Z pomocą przyszedł mi Google Translate. Tłumaczyłem każdą literę, po czym otwierałem DevTools Chrome, wchodziłem na zakładkę Network, następnie wybierałem link zaczynający się od "translate ..." i otwierałem w nowej zakładce. Teraz wystarczyło "ctrl+s" i plik dźwiękowy litery lądował w bibliotece.

 Mam nadzieję, że takie użycie głosu Google Translate, jest w pełni legalne. W każdym razie nie znalazłem zapisu zabraniającego tego.

Efekty możecie sprawdzić tutaj.

A teraz z innej beczki, bug odkryty i zlikwidowany

W poprzednim wpisie napisałem, że wykryłem buga, przez który kliknięte postacie nie zachowywały się, jak powinny. Niekiedy chowały się trzy, niekiedy wszystkie. Po przestudiowaniu algorytmu wydawało mi się, że wszystko jest w porządku.

Pewnie niektórzy już widzą, o co chodzi. Pobieram elementy z klasą "no-clicked" za pomocą querySelectorAll, a to o oznacza, że nie operuje na żywym DOM. Kliknięcia zmienią klasy, ale NodeList zostanie taki sam.
var characters = document.querySelectorAll("no-clicked")
Zamiana querySelectorAll na getElementsByClassName rozwiązała problem. 

Co następne?

Już przyszła pora na opracowanie ekranu powitalnego i menu startowego. Niektórych może razić jakość kodu. Wiem, że jest trochę do poprawy i tym zajmę się w ostatnim tygodniu trwania konkursu.
Jeżeli  to czytasz ShiroUmizake, to pamiętam o twoich radach z forum. Gdy już gra będzie wyglądała zadowalająco to zabiorę się za dodawanie renderów i przekształcenie kodu na modułowy.









Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Ruch na ekranie

Uruchomienie animacji. Moja obietnica z poprzedniego tygodnia, że oddam dwa wpisy wcześniej, a nie na ostatnią chwilę, właśnie staje się niespełnioną. Jest nawet gorzej. Nie pamiętam, kiedy oddawałem dwa wpisy w niedzielę. Obserwując inne wpisy na blogach mam wrażenie, że część uczestników konkursu już odpuściła. Część się tłumaczy nawałem pracy, przesileniem wiosennym, załamaniem nerwowym i takie tam. Ja taki nie będę i otwarcie przyznaję się że mi się nie chciało... To żart.
Dlatego dodaje dopiero ten wpis, bo uczyłem się GSAP, miałem trzy problemy, z którymi nie mogłem sobie poradzić, a o których za chwilę opowiem oraz oczywiście brak czasu.

Trochę dodałem tagów do HTML, przez co skróciłem kod CSS. Powiększył się również plik js, a postacie nareszcie się ruszają za pomocą GSAP. Możecie sprawdzić: https://guydiamond.github.io/where_is_my_letter/.

Pierwszym problemem objawił mi się na początku tygodnia był związany z css. Każdy div odpowiadający za miejsce do chowania się postaci, m…

GSAP - framework Javascript

GSAP, ależ to dobre jest Im dłużej siedzę nad tą grą, tym częściej jestem miło zaskakiwany. Chociaż nie od razu jest przyjemnie, zwłaszcza jak się ma bardziej skomplikowane problemy do rozwiązania (jak dla mnie). Do tej pory nie stosowałem żadnych frameworków i prostą animację chciałem zrobić w CSS.
W miarę czytania o GASP (GreenSock Animation Platform) i jego testowania, zrezygnowałem z jakiejkolwiek animacji w CSS.

Czym jest GSAP? Jest to zbiór narzędzi do tworzenia animacji w JS. https://greensock.com/gsap
Obsługuje podstawowe funkcje animacji, takich jak ruch w dowolnym kierunku, czas trwania, zmiana koloru, przeźroczystości, skalowania, obracania obiektu. Na tym jednak się nie kończy. Można manipulować opóźnieniem animacji, krzywą prędkości https://greensock.com/ease-visualizer,wykonywać przekształcenia 3D. Animacje mogą nachodzić na siebie lub występować jedna po drugiej. Jest też sporo wtyczek z zaawansowanymi funkcjami.
Użycie Wystarczy wkleić link do pliku  HTML:
<script s…

Pora się pożegnać

Postanowienie z poprzedniego posta
Tak, to już ostatni dzień konkursu. Za nim zrobię podsumowanie całego projektu, wrócę do mojego poprzedniego wpisu. Narzekałem w nim, że wykryłem błąd. Myślałem, że szybko go naprawię i poprawię mój kod. Ten easy-peasy bug, zajął 3 dni! Przebudowywałem kod 3 razy. W końcu zwróciłem się z problemem na forum i dostałem podpowiedź, która pomogła mi rozwiązać problem. W tych dwóch krótkich  metodach miałem dwa bugi, które aktywowały się na przemian,  przez co zachowanie metod wyglądało na losowe.
Prawione metody w obiekcie Controller:
https://github.com/commitPrzez ten błąd, nie starczyło mi czasu na poprawę jakości kodu. Jednak jeszcze się nie poddaję. Jak znajdę dziś trochę czasu, to poprawię go i wyślę na githuba.

Podsumowanie
W czasie tego konkursu wypiłem 167 kaw, zużyłem ..., ale to Was pewnie nie interesuje.
Jeden z głównych warunków konkursu został spełniony. Ponad 20 postów zostało upublicznione. W utrzymaniu samodyscypliny przy pisaniu postów p…