Przejdź do głównej zawartości

Daj się usłyszeć

Dźwięk w grze

Ciężko znaleźć naprawdę darmowe dźwięki i muzykę w internecie.  Zwykle napis "free" w tytule strony prowadza w błąd i później się okazuje, że są ukryte koszty. Jedną ze stron, gdzie możecie ściągnąć naprawdę darmowe dźwięki jest: https://www.dl-sounds.com/. Niezłą kopalnią dźwięków okazał się YouTube.

Muzyka w tle

Do tła muzycznego ściąłem dwa utwory. Jeden to łagodna muzyczka, drugi to odgłosy łąki. Aby nie komplikować kodu, postanowiłem połączyć te dwie ścieżki dźwiękowe. Należało też skrócić trwające 14 minut odgłosy łąki. Z pomocą przyszedł mi program open source Audacity. 


Jak dla amatora w dziedzinie obróbki dźwięku, program okazał się całkiem prosty w używaniu. Pomimo tego, że posiada wiele opcji, nie trzeba się w nie wgłębiać wykonując podstawowe czynności takie jak przycięcie, przesunięcie lub przyciszenie jednej ze ścieżek.

Zapisany utwór umieściłem w HTML:

<audio id="backgroundSound" autoplay loop>
                <source src="sound/background1.mp3" />

</audio>

Jednak nie wszystkim podkład muzyczny może się podobać. Przycisk do wyłączenia muzyki w SVG i teraz każdy może sobie wyłączyć.

Pozostałe dźwięki: klikania, udanego odgadnięcia, porażki i wygranej, także umieściłem w HTML. Javascript po odpowiednim zdarzeniu uruchamia dźwięk.

Dźwięki liter

Nie udało mi się znaleźć dźwięków liter po angielsku, ale i z tym sobie poradziłem. Z pomocą przyszedł mi Google Translate. Tłumaczyłem każdą literę, po czym otwierałem DevTools Chrome, wchodziłem na zakładkę Network, następnie wybierałem link zaczynający się od "translate ..." i otwierałem w nowej zakładce. Teraz wystarczyło "ctrl+s" i plik dźwiękowy litery lądował w bibliotece.

 Mam nadzieję, że takie użycie głosu Google Translate, jest w pełni legalne. W każdym razie nie znalazłem zapisu zabraniającego tego.

Efekty możecie sprawdzić tutaj.

A teraz z innej beczki, bug odkryty i zlikwidowany

W poprzednim wpisie napisałem, że wykryłem buga, przez który kliknięte postacie nie zachowywały się, jak powinny. Niekiedy chowały się trzy, niekiedy wszystkie. Po przestudiowaniu algorytmu wydawało mi się, że wszystko jest w porządku.

Pewnie niektórzy już widzą, o co chodzi. Pobieram elementy z klasą "no-clicked" za pomocą querySelectorAll, a to o oznacza, że nie operuje na żywym DOM. Kliknięcia zmienią klasy, ale NodeList zostanie taki sam.
var characters = document.querySelectorAll("no-clicked")
Zamiana querySelectorAll na getElementsByClassName rozwiązała problem. 

Co następne?

Już przyszła pora na opracowanie ekranu powitalnego i menu startowego. Niektórych może razić jakość kodu. Wiem, że jest trochę do poprawy i tym zajmę się w ostatnim tygodniu trwania konkursu.
Jeżeli  to czytasz ShiroUmizake, to pamiętam o twoich radach z forum. Gdy już gra będzie wyglądała zadowalająco to zabiorę się za dodawanie renderów i przekształcenie kodu na modułowy.









Komentarze

Popularne posty z tego bloga

GSAP - framework Javascript

GSAP, ależ to dobre jest Im dłużej siedzę nad tą grą, tym częściej jestem miło zaskakiwany. Chociaż nie od razu jest przyjemnie, zwłaszcza jak się ma bardziej skomplikowane problemy do rozwiązania (jak dla mnie). Do tej pory nie stosowałem żadnych frameworków i prostą animację chciałem zrobić w CSS.
W miarę czytania o GASP (GreenSock Animation Platform) i jego testowania, zrezygnowałem z jakiejkolwiek animacji w CSS.

Czym jest GSAP? Jest to zbiór narzędzi do tworzenia animacji w JS. https://greensock.com/gsap
Obsługuje podstawowe funkcje animacji, takich jak ruch w dowolnym kierunku, czas trwania, zmiana koloru, przeźroczystości, skalowania, obracania obiektu. Na tym jednak się nie kończy. Można manipulować opóźnieniem animacji, krzywą prędkości https://greensock.com/ease-visualizer,wykonywać przekształcenia 3D. Animacje mogą nachodzić na siebie lub występować jedna po drugiej. Jest też sporo wtyczek z zaawansowanymi funkcjami.
Użycie Wystarczy wkleić link do pliku  HTML:
<script s…

Werifikacja poprawności kodu

Jak sprawdzić, czy twój kod jest poprawny?
Dziś już oddałem jeden wpis, ale zaoszczędziłem trochę czasu i mogę napisać kolejny. Jest u mnie 22 i może zdążę do północy.
Gdy jesteś początkującym koderem (takim jak ja), chciałbyś wiedzieć, czy twój kod jest poprawny i pisany zgodnie z obowiązującymi standardami. Jednym ze sposobów jest publikacja kodu na forum programistycznym. Kilka razy tak zrobiłem i dostałem treściwą odpowiedź, ale zdarzały się sytuacje, gdy nikt nie odpowiadał. Wtedy zastanawiałem się, czy mój kod jest tak zły, że fachowcy nie mają już siły dopowiadać na te same błędy, czy taki dobry, że nie ma do czego się doczepić. 😉
To niesie także ryzyko, że kod zostanie sprawdzony powierzchownie i o wielu błędach się nie dowiesz. Może się też zdarzyć, że wywiąże się dyskusja pomiędzy kilkoma mistrzami, o tym, jak powinien wyglądać poprawny kod. Po takiej dyskusji zazwyczaj jesteś bardziej skołowany niż przed zadaniem pytania.
Czasami po prostu głupio pytać kolejny raz o spraw…

Program do organizacji pracy

Nawiązując do poprzedniego postu, w którym przedstawiłem plan działania, chciałbym wam pokazać program do zarządzania listą zadań.

Do tej pory chwilę używałem strony Trello. Trello posiada wszystko, co powinien mieć program "to do list". Jeżeli do tej pory nie używałeś żadnego, to wymienię czym powinieneś się kierować przy wyborze dobrego menadżera zadań. Nie będę tutaj wymieniał oczywistości, takich jak dodawanie zadań z datą.

Menadżer zadań powinien posiadać: 
dostęp z przeglądarki,aplikację na urządzenia przenośne,możliwość pracy w grupie,system powiadomień o nadchodzących "deadlines" oraz zmianach na liście,  opcje kopiowania list, zadań - przydatne, kiedy co tydzień powtarzasz te same zadania,możliwość dodawania komentarzy ludzi biorących udział w zadaniach,dodawanie załączników, zdjęć i innych plików multimedialnych,tworzenie podzadań, chcecklist  lub listy zakupów (funkcjonalność podobna),oznaczanie ważnych zadań, Dobrze, gdyby posiadał także:
chat,przydziela…