Przejdź do głównej zawartości

Pora się pożegnać

Postanowienie z poprzedniego posta


Tak, to już ostatni dzień konkursu. Za nim zrobię podsumowanie całego projektu, wrócę do mojego poprzedniego wpisu. Narzekałem w nim, że wykryłem błąd. Myślałem, że szybko go naprawię i poprawię mój kod. Ten easy-peasy bug, zajął 3 dni! Przebudowywałem kod 3 razy. W końcu zwróciłem się z problemem na forum i dostałem podpowiedź, która pomogła mi rozwiązać problem. W tych dwóch krótkich  metodach miałem dwa bugi, które aktywowały się na przemian,  przez co zachowanie metod wyglądało na losowe.
Prawione metody w obiekcie Controller:
https://github.com/commitPrzez ten błąd, nie starczyło mi czasu na poprawę jakości kodu. Jednak jeszcze się nie poddaję. Jak znajdę dziś trochę czasu, to poprawię go i wyślę na githuba.

Podsumowanie


W czasie tego konkursu wypiłem 167 kaw, zużyłem ..., ale to Was pewnie nie interesuje.
Jeden z głównych warunków konkursu został spełniony. Ponad 20 postów zostało upublicznione. W utrzymaniu samodyscypliny przy pisaniu postów pomogła mi moja niewiedza. Tak dobrze czytacie, niewiedza. Już wyjaśniam. Na początku wybierałem program do organizacji swojej pracy.  Miał mi on pomagać przy dotrzymywaniu obowiązku pisania dwóch postów tygodniowo. Na początku zerkałem na ułożony plan w programie Wunderlist, później już sam się mobilizowałem do pisania. Byłem przekonany, że wymogiem konkursu jest napisanie minimalnie dwóch postów w ciągu tygodnia. Czyli, jeżeli nie napiszę dwóch postów w tym tygodniu, to zostaję zdyskwalifikowany.  Takie zrozumienie regulaminu skutkowało tym, że czasami siedziałem w niedzielę w nocy i wysyłałem drugi wpis o 23:50 😅. Dopiero pod koniec konkursu ktoś uświadomił mnie, że trzeba przez 10 tygodni napisać co najmniej 20 postów, niekoniecznie dwa na tydzień. I dobrze, że tak wyszło, bo stałem się systematyczny. Gdyby nie to, to odkładałbym pisanie na ostatnią chwilę, aż na koniec zdałbym sobie sprawę, że niemożliwe jest dobicie do tego minimum.

Co mi ten konkurs dał

Nie licząc główniej nagrody, którą niedługo dostanę 😉, to dużo frajdy, potu i łez.
  • Dowiedziałem się dużo nowych rzeczy o JavaScript, przećwiczyłem zdobytą wiedzę oraz poznałem wzorzec MVC.
  • Pierwszy raz blogowałem, chociaż nie jestem osobą zbyt elokwentną. Poziom postów jest różny, na pewno na początku były gorszej jakości.
  • Poznałem kilka nowych programów. Wspomniany już Wunderlist, dwa programy do tworzenia grafiki wektorowej Affinity Designer, Gravit designer (Inkscape już znałem wcześniej) oraz do edycji dźwięków Audacity.
  • Podszkoliłem się w rysowaniu wektorowym (przejrzałem parę poradników na youtube). Rysunki dla mnie wyglądają zadowalająco.
  • Wiem, jak operować na plikach lub kodzie SVG.
  • Zaprzyjaźniłem się z GITHUB oraz programem  Codacy do sprawdzania poprawności kodu w repozytorium i commitach.
  • Odkryłem animację za pomocą bibliotek GSAP oraz Kute.js
  • Porzuciłem edytor NetBeans  i zacząłem używać Atoma. Jestem naprawdę zadowolony z niego.
Kto by nie chciał zatrudnić człowieka z takim doświadczeniem? 😎

Cele

Początkowe założenie tego konkursu  zostało spełnione, czyli powstała działająca gra w JS. Niektórzy, mogą powiedzieć: żaden wyczyn, taką grę robię w jeden dzień. Jednak biorąc pod uwagę, że prawie wszystkie rysunki do gry wykonałem sam. Dodatkowo JS słabo znałem i właśnie kończyłem pierwszą książkę o jej podstawach, to naprawdę spory wyczyn.
A właśnie, książka. Mógłbym zrobić osobny wpis, ale nie chcę sztucznie podbijać liczby postów, dlatego na końcu parę zdań o niej. 
Wiem, że nie wszystko jeszcze chodzi jak powinno, ale można już w nią grać.
Możecie już składać preordery. 😉

Nie udało mi się zrobić

  • W grze brakuje planszy "Author". 
  • Chciałem również dodać więcej ruchu postaci, typu machanie ręką, obrót do biegu czy ruszanie nogami. 
  • Plansze do strony startowej i wyboru levelu są ściągnięte z internetu (free), a chciałbym zrobić swoje.
  • Ikona głośnika nie działa na planszy z menu i wyboru levelu. Na każdej planszy z grą trzeba osobno wyłączać muzykę
  • Nie ma preloadu.
  • Nie wyświetla poziomo na urządzeniach mobilnych.
  • W moim projekcie chciałem poćwiczyć prekompilator css SASS.  W czasie pisania okazało się, że pliki SASS edytowałem sporadycznie i nie widziałem sensu stosowania np. mixinów. Jedynie co, to zastosowałem dwie pętle.  
Jednak nie porzucam projektu, będę go co pewien czas aktualizował. Mam nowe pomysły jak mają wyglądać nowe plansze. Może uda mi się kod przerzucić kod do android app.
Blog nie będzie już tak często aktualizowany, ale chcę czasami coś na niego wrzucić.

Statystyka

Jeszcze na koniec statystka oglądalności mojego bloga.
Dużo, mało? Nie wiem. Ja jestem zadowolony.

Dziękuję wszystkim! Tym, którzy mi pomogli w problemach w kodzie i za dobre rady. Organizatorowi za ciekawy konkurs i umożliwieniu mi udziału w nim. Czytelnikom, którzy podnosili słupki statystyk i tym samym dodawali mi siłę do dalszego pisania.

Wielkie dzięki!


A teraz obiecana skromna recenzja książki.

Książka dla początkujących 

"Programowanie w JavaScript. Rusz głową!", tę książkę polecam wszystkim, którzy chcą się zająć programowaniem. Autorzy: Eric T. Freeman, Elisabeth Robson, unikają używania zawiłego języka uniwersyteckiego, zatem wszystko jest przystępnie wyjaśnione. Zagadnienia opisywane są rysunkami, przez co łatwiej je zrozumieć i zapamiętać. Dla utrwalenia wiedzy, co pewien czas autorzy serwują nam zadania do rozwiązania. Mnie jednak najbardziej podobały się przykłady. W książce opisali krok po kroku jak napisać dwie gry. Jedna to gra w okręty, druga zgadywanka takich samach obrazków. Podczas ich tworzenia opisywali jakie problemy można napotkać i jak zoptymalizować nasz kod.
I niech Was nie przeraża 660 stron, bo połowa to ilustracje.


Komentarze

  1. Gratulacje! Udało się nam, było ciężko ale dotrwaliśmy ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gratuluję także. Mam podwójną frajdę. Zrobiłem grę i napisałem nadmiarową liczbę postów. Gra chociaż niedopracowana to działa poprawnie. Jak na amatora to całkiem, całkiem.
      Jak poczuję się w dobrze w JS, to chciałbym poznać Vue.js. Wtedy przeczytam twoje publikacje. Tylko czy do tego czasu nadal będzie na fali? ;) Gdzie Twój post podsumowujący konkurs?

      Usuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Ruch na ekranie

Uruchomienie animacji. Moja obietnica z poprzedniego tygodnia, że oddam dwa wpisy wcześniej, a nie na ostatnią chwilę, właśnie staje się niespełnioną. Jest nawet gorzej. Nie pamiętam, kiedy oddawałem dwa wpisy w niedzielę. Obserwując inne wpisy na blogach mam wrażenie, że część uczestników konkursu już odpuściła. Część się tłumaczy nawałem pracy, przesileniem wiosennym, załamaniem nerwowym i takie tam. Ja taki nie będę i otwarcie przyznaję się że mi się nie chciało... To żart.
Dlatego dodaje dopiero ten wpis, bo uczyłem się GSAP, miałem trzy problemy, z którymi nie mogłem sobie poradzić, a o których za chwilę opowiem oraz oczywiście brak czasu.

Trochę dodałem tagów do HTML, przez co skróciłem kod CSS. Powiększył się również plik js, a postacie nareszcie się ruszają za pomocą GSAP. Możecie sprawdzić: https://guydiamond.github.io/where_is_my_letter/.

Pierwszym problemem objawił mi się na początku tygodnia był związany z css. Każdy div odpowiadający za miejsce do chowania się postaci, m…

GSAP - framework Javascript

GSAP, ależ to dobre jest Im dłużej siedzę nad tą grą, tym częściej jestem miło zaskakiwany. Chociaż nie od razu jest przyjemnie, zwłaszcza jak się ma bardziej skomplikowane problemy do rozwiązania (jak dla mnie). Do tej pory nie stosowałem żadnych frameworków i prostą animację chciałem zrobić w CSS.
W miarę czytania o GASP (GreenSock Animation Platform) i jego testowania, zrezygnowałem z jakiejkolwiek animacji w CSS.

Czym jest GSAP? Jest to zbiór narzędzi do tworzenia animacji w JS. https://greensock.com/gsap
Obsługuje podstawowe funkcje animacji, takich jak ruch w dowolnym kierunku, czas trwania, zmiana koloru, przeźroczystości, skalowania, obracania obiektu. Na tym jednak się nie kończy. Można manipulować opóźnieniem animacji, krzywą prędkości https://greensock.com/ease-visualizer,wykonywać przekształcenia 3D. Animacje mogą nachodzić na siebie lub występować jedna po drugiej. Jest też sporo wtyczek z zaawansowanymi funkcjami.
Użycie Wystarczy wkleić link do pliku  HTML:
<script s…