Przejdź do głównej zawartości

Środowisko pracy

Edytor kodu

Jestem spóźniony z oddaniem wpisu o dwa dni, ale postaram się nadrobić zaległości.
Moja gra zbudowana w HTML5, CSS3 i JS, będzie wyświetlana w oknie przeglądarki, dlatego będę potrzebował edytor ukierunkowany na front-end.

Do tej pory korzystałem z edytora NetBeans, ale zapragnąłem być bardziej na czasie i postanowiłem wybrać jeden z edytorów na "fali". Padło na Brackets oraz na Atom.
Po zobaczeniu kilku tutoriali  i przeczytaniu paru postów. Wybrałem Atom.
Brackets bardzo przypominał mi Developer Tools w przeglądarkach, ale oferuje mniej opcji od niego np. po najechaniu na element na stronie, przenosi odpowiedniego miejsca w kodzie (podobno już to implementują). Brackets kusił podglądem na żywo tworzonej strony, ale później dowiedziałem się, że Atom także posiada taką wtyczkę.
Pobrałem wtyczki do edytora, wzorując się na bardziej doświadczonym użytkowniku, uczestniczącym w "Daj się poznać 2017":
10 najbardziej przydatnych wtyczek do atoma.

Dodatkowo dodałem wtyczkę Live SVG preview, która może okazać się przydatna.

Edytor SVG


Tutaj już nie będę nic zmieniał.  Jednak chcę zaszaleć i przetestować w miarę nowy i popularny program Affinity Designer. Wersja testowa ma 10 dni. Mam nadzieję, że uda mi się coś w tym czasie na nim stworzyć. Kto wie, może po tym czasie zrobię sobie prezent i go kupię. Jest o wiele tańszy od Corela i programów Adobe.
Po upływie czasu trwania trialu, do tworzenia rysunków wektorowych użyję już poznanego przeze mnie darmowego Inkscape.  


Animacja 

Początkowo wpadł mi w oko program Synfig Studio, który operuje na grafice wektorowej i jest darmowy. Po przemyśleniu, jednak chciałbym operować na CSS i JavaScript 

Animację na obiektach SVG, można stosować na klika sposobów:
  • poprzez css: keyframes, transform
  • w czystym js lub przy pomocy framworków Snap, Bonais lub GASP
  • bezpośrednio w kodzie SVG tz. SMIL, który niestety jest martwą technologią: Zamienniki SMIL
Przykłady użycia animacji

Do prostych animacji będę stosował CSS, do bardziej skomplikowanych GASP lub Snap.

Jeżeli ktoś z czytelników ma lepsze propozycję dotyczącą moich wyborów, to proszę o opinię.  



Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Animacja w tle

Pierwsze próby animacji SVG W poprzednim poście przedstawiłem wam tło do gry. Może wrzucę rysunek jeszcze raz. Całość jest zrobiona wektorowo i ustawiona w CSS jako background body. To teraz dodaję animację chmur i słońca. Chwilę googlowania i... zaraz, zaraz, jak to nie można animować elementy SVG w background? Oczywiście, że nie! Przecież miałem już podobny problem. Opowiem Wam o tym. Nie wiem, czy wam się już chwaliłem, ale jedna z moich postaci już rusza ręką. Macha sobie radośnie, ale żeby to robiła, to ja straciłem dla niej dużo czasu. Pewnie jak większość wie, plik SVG może składać się z figur geometrycznych, ścieżek, które mogą posiadać  swój id. Można też dodać im klasy. Po umieszczeniu SVG w HTML, można nim manipulować CSS lub JavaScriptem, podobnie jak np. divem, img, tekstem. A przynajmniej tak mi się wydawało. W pierwszych podejściach do animacji z pomocą GSAP, ustawiłem moją postać w tagu img. Na nic się nie zdała próba animacji jakiejkolwiek części ciała

GSAP - framework Javascript

GSAP, ależ to dobre jest   Im dłużej siedzę nad tą grą, tym częściej jestem miło zaskakiwany. Chociaż nie od razu jest przyjemnie, zwłaszcza jak się ma bardziej skomplikowane problemy do rozwiązania (jak dla mnie). Do tej pory nie stosowałem żadnych frameworków i prostą animację chciałem zrobić w CSS. W miarę czytania o GASP (GreenSock Animation Platform) i jego testowania, zrezygnowałem z jakiejkolwiek animacji w CSS. Czym jest GSAP? Jest to zbiór narzędzi do tworzenia animacji w JS. https://greensock.com/gsap Obsługuje podstawowe funkcje animacji, takich jak ruch w dowolnym kierunku, czas trwania, zmiana koloru, przeźroczystości, skalowania, obracania obiektu. Na tym jednak się nie kończy. Można manipulować opóźnieniem animacji, krzywą prędkości https://greensock.com/ease-visualizer ,wykonywać przekształcenia 3D. Animacje mogą nachodzić na siebie lub występować jedna po drugiej. Jest też sporo wtyczek z zaawansowanymi funkcjami. Użycie Wystarczy wkleić link do pli

Grafika na tło

Wektorowe tło Dziś krótki wpis, ale przedstawiający wynik paru godzin dłubania w Affinity Designer. Wszystkie rysunki wykonałem sam. Nie oznacza to, że nie wzorowałem się na rysunkach doświadczonych grafików, ale nie było żadnego kopiuj, wklej. Trochę czasu też straciłem na oglądaniu YouTube z tutorialami.    Elementy nieba: chmury i słońce, są wzorowane na rysunkach mojej córki.   Myślę, że jak na amatora to nie mam czego się wstydzić.  W tym tygodniu również testowałem animację ręki postaci. Po wielu próbach w końcu udało mi się. Moje zmagania opiszę w osobnym wpisie. Na przyszły tydzień szykuję wprowadzenie animacji słońca i chmur w tle oraz dodanie nowych graficznych elementów. Będą do miejsca do chowania się postaci. Na razie nie mam pomysłu, co to może być na łące? Może stóg siana, traktor i ... zobaczymy. Zapytam córki.