Przejdź do głównej zawartości

Środowisko pracy

Edytor kodu

Jestem spóźniony z oddaniem wpisu o dwa dni, ale postaram się nadrobić zaległości.
Moja gra zbudowana w HTML5, CSS3 i JS, będzie wyświetlana w oknie przeglądarki, dlatego będę potrzebował edytor ukierunkowany na front-end.

Do tej pory korzystałem z edytora NetBeans, ale zapragnąłem być bardziej na czasie i postanowiłem wybrać jeden z edytorów na "fali". Padło na Brackets oraz na Atom.
Po zobaczeniu kilku tutoriali  i przeczytaniu paru postów. Wybrałem Atom.
Brackets bardzo przypominał mi Developer Tools w przeglądarkach, ale oferuje mniej opcji od niego np. po najechaniu na element na stronie, przenosi odpowiedniego miejsca w kodzie (podobno już to implementują). Brackets kusił podglądem na żywo tworzonej strony, ale później dowiedziałem się, że Atom także posiada taką wtyczkę.
Pobrałem wtyczki do edytora, wzorując się na bardziej doświadczonym użytkowniku, uczestniczącym w "Daj się poznać 2017":
10 najbardziej przydatnych wtyczek do atoma.

Dodatkowo dodałem wtyczkę Live SVG preview, która może okazać się przydatna.

Edytor SVG


Tutaj już nie będę nic zmieniał.  Jednak chcę zaszaleć i przetestować w miarę nowy i popularny program Affinity Designer. Wersja testowa ma 10 dni. Mam nadzieję, że uda mi się coś w tym czasie na nim stworzyć. Kto wie, może po tym czasie zrobię sobie prezent i go kupię. Jest o wiele tańszy od Corela i programów Adobe.
Po upływie czasu trwania trialu, do tworzenia rysunków wektorowych użyję już poznanego przeze mnie darmowego Inkscape.  


Animacja 

Początkowo wpadł mi w oko program Synfig Studio, który operuje na grafice wektorowej i jest darmowy. Po przemyśleniu, jednak chciałbym operować na CSS i JavaScript 

Animację na obiektach SVG, można stosować na klika sposobów:
  • poprzez css: keyframes, transform
  • w czystym js lub przy pomocy framworków Snap, Bonais lub GASP
  • bezpośrednio w kodzie SVG tz. SMIL, który niestety jest martwą technologią: Zamienniki SMIL
Przykłady użycia animacji

Do prostych animacji będę stosował CSS, do bardziej skomplikowanych GASP lub Snap.

Jeżeli ktoś z czytelników ma lepsze propozycję dotyczącą moich wyborów, to proszę o opinię.  



Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Ruch na ekranie

Uruchomienie animacji. Moja obietnica z poprzedniego tygodnia, że oddam dwa wpisy wcześniej, a nie na ostatnią chwilę, właśnie staje się niespełnioną. Jest nawet gorzej. Nie pamiętam, kiedy oddawałem dwa wpisy w niedzielę. Obserwując inne wpisy na blogach mam wrażenie, że część uczestników konkursu już odpuściła. Część się tłumaczy nawałem pracy, przesileniem wiosennym, załamaniem nerwowym i takie tam. Ja taki nie będę i otwarcie przyznaję się że mi się nie chciało... To żart.
Dlatego dodaje dopiero ten wpis, bo uczyłem się GSAP, miałem trzy problemy, z którymi nie mogłem sobie poradzić, a o których za chwilę opowiem oraz oczywiście brak czasu.

Trochę dodałem tagów do HTML, przez co skróciłem kod CSS. Powiększył się również plik js, a postacie nareszcie się ruszają za pomocą GSAP. Możecie sprawdzić: https://guydiamond.github.io/where_is_my_letter/.

Pierwszym problemem objawił mi się na początku tygodnia był związany z css. Każdy div odpowiadający za miejsce do chowania się postaci, m…

GSAP - framework Javascript

GSAP, ależ to dobre jest Im dłużej siedzę nad tą grą, tym częściej jestem miło zaskakiwany. Chociaż nie od razu jest przyjemnie, zwłaszcza jak się ma bardziej skomplikowane problemy do rozwiązania (jak dla mnie). Do tej pory nie stosowałem żadnych frameworków i prostą animację chciałem zrobić w CSS.
W miarę czytania o GASP (GreenSock Animation Platform) i jego testowania, zrezygnowałem z jakiejkolwiek animacji w CSS.

Czym jest GSAP? Jest to zbiór narzędzi do tworzenia animacji w JS. https://greensock.com/gsap
Obsługuje podstawowe funkcje animacji, takich jak ruch w dowolnym kierunku, czas trwania, zmiana koloru, przeźroczystości, skalowania, obracania obiektu. Na tym jednak się nie kończy. Można manipulować opóźnieniem animacji, krzywą prędkości https://greensock.com/ease-visualizer,wykonywać przekształcenia 3D. Animacje mogą nachodzić na siebie lub występować jedna po drugiej. Jest też sporo wtyczek z zaawansowanymi funkcjami.
Użycie Wystarczy wkleić link do pliku  HTML:
<script s…

Pora się pożegnać

Postanowienie z poprzedniego posta
Tak, to już ostatni dzień konkursu. Za nim zrobię podsumowanie całego projektu, wrócę do mojego poprzedniego wpisu. Narzekałem w nim, że wykryłem błąd. Myślałem, że szybko go naprawię i poprawię mój kod. Ten easy-peasy bug, zajął 3 dni! Przebudowywałem kod 3 razy. W końcu zwróciłem się z problemem na forum i dostałem podpowiedź, która pomogła mi rozwiązać problem. W tych dwóch krótkich  metodach miałem dwa bugi, które aktywowały się na przemian,  przez co zachowanie metod wyglądało na losowe.
Prawione metody w obiekcie Controller:
https://github.com/commitPrzez ten błąd, nie starczyło mi czasu na poprawę jakości kodu. Jednak jeszcze się nie poddaję. Jak znajdę dziś trochę czasu, to poprawię go i wyślę na githuba.

Podsumowanie
W czasie tego konkursu wypiłem 167 kaw, zużyłem ..., ale to Was pewnie nie interesuje.
Jeden z głównych warunków konkursu został spełniony. Ponad 20 postów zostało upublicznione. W utrzymaniu samodyscypliny przy pisaniu postów p…