Przejdź do głównej zawartości

Dlaczego nie canvas?

Canvas? Po co to komu?

 Canvas to powierzchnia prostokątna, którą możesz umieścić w HTML np:

<canvas id="rysunek" width="400" height="200"></canvas> 

To w niej będziesz tworzył grafikę i wszystkie manipulacje za pomocą javascript.
Jednak w odróżnieniu od SVG, który operuje na wektorach, canvas operuje na grafice rastrowej (pikselach). Szczególny przydatny  do tworzenia ruchomych wykresów, animacji, no i gier.
 Możliwości są naprawdę duże, od rysowania na nim statycznych kształtów do animowanych. Tekst, obrazy, zdjęcia i filmy, muzyka - wszystko to można umieścić w canvas i manipulować tym.
W porównaniu do SVG (które jest częścią DOM), canvas bardzo dobrze radzi sobie z dużą ilością obiektów. Jeżeli masz do obsłużenia parę tysięcy węzłów (ang. node), lepiej zrezygnuj z SVG i działaj w canvas.

 Minusy canvas

  • Podobnie jak grafika rastrowa, nie radzi sobie ze skanowaniem.  
  • Nie jest dostępna. Strona napisana tylko w canvas nie będzie słabo indeksowana przez boty wyszukiwarek, ponieważ tekst umieszczony w nich to tylko zlepek pikseli. 
  • Czytniki ekranowe nie są w stanie przeczytać zawartości umieszczonej w canvas.

 Canvas vs  SVG. Porównanie kodu


Przykłady linii prostej i prostokąta w SVG i canvas.
Linia w canvas:

var linia = document.getElementById('rysunek'),
context = linia.getContext('2d'); 
context.beginPath();
context.moveTo(0, 0);
context.lineTo(400, 200);
context.strokeStyle="black";
context.stroke();

Linia w SVG:

<svg width="120" height="120" viewBox="0 0 400 200">
<line x1="0" y1="0" x2="400" y2="200" stroke="black"/>
</svg> 
  
Prostokąt w canvas,

var prostokat = document.getElementById('rysunek'),
context = prostokat.getContext('2d'); 
context.fillRect(10, 10, 300, 100); 


oraz w SVG:

<svg width="120" height="120" viewBox="0 0 400 200">
<rect x="10" y="10" width="300" height="100"/>
</svg>  


Może nie widać tego na przykładzie prostokąta, ale narzut kodu jest większy w canvas.

Pora na odpowiedź na pytanie zadane w temacie. Chociaż canvas znacznie lepiej nadaje się do tworzenia gier, wybrałem SVG. Powód jest osobisty. Moim celem jest tworzenie stron internetowych, a nie gier. Strony coraz częściej korzystają z dobrodziejstw SVG, dlatego też chcę nauczyć się operować na SVG w JS. W moim przypadku gdzie gra będzie miała najwyżej 100 węzłów, nie odczuję spadku szybkości działania i zwieszania się. Mam przynajmniej taką nadzieję.



Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Ruch na ekranie

Uruchomienie animacji. Moja obietnica z poprzedniego tygodnia, że oddam dwa wpisy wcześniej, a nie na ostatnią chwilę, właśnie staje się niespełnioną. Jest nawet gorzej. Nie pamiętam, kiedy oddawałem dwa wpisy w niedzielę. Obserwując inne wpisy na blogach mam wrażenie, że część uczestników konkursu już odpuściła. Część się tłumaczy nawałem pracy, przesileniem wiosennym, załamaniem nerwowym i takie tam. Ja taki nie będę i otwarcie przyznaję się że mi się nie chciało... To żart.
Dlatego dodaje dopiero ten wpis, bo uczyłem się GSAP, miałem trzy problemy, z którymi nie mogłem sobie poradzić, a o których za chwilę opowiem oraz oczywiście brak czasu.

Trochę dodałem tagów do HTML, przez co skróciłem kod CSS. Powiększył się również plik js, a postacie nareszcie się ruszają za pomocą GSAP. Możecie sprawdzić: https://guydiamond.github.io/where_is_my_letter/.

Pierwszym problemem objawił mi się na początku tygodnia był związany z css. Każdy div odpowiadający za miejsce do chowania się postaci, m…

GSAP - framework Javascript

GSAP, ależ to dobre jest Im dłużej siedzę nad tą grą, tym częściej jestem miło zaskakiwany. Chociaż nie od razu jest przyjemnie, zwłaszcza jak się ma bardziej skomplikowane problemy do rozwiązania (jak dla mnie). Do tej pory nie stosowałem żadnych frameworków i prostą animację chciałem zrobić w CSS.
W miarę czytania o GASP (GreenSock Animation Platform) i jego testowania, zrezygnowałem z jakiejkolwiek animacji w CSS.

Czym jest GSAP? Jest to zbiór narzędzi do tworzenia animacji w JS. https://greensock.com/gsap
Obsługuje podstawowe funkcje animacji, takich jak ruch w dowolnym kierunku, czas trwania, zmiana koloru, przeźroczystości, skalowania, obracania obiektu. Na tym jednak się nie kończy. Można manipulować opóźnieniem animacji, krzywą prędkości https://greensock.com/ease-visualizer,wykonywać przekształcenia 3D. Animacje mogą nachodzić na siebie lub występować jedna po drugiej. Jest też sporo wtyczek z zaawansowanymi funkcjami.
Użycie Wystarczy wkleić link do pliku  HTML:
<script s…

Pora się pożegnać

Postanowienie z poprzedniego posta
Tak, to już ostatni dzień konkursu. Za nim zrobię podsumowanie całego projektu, wrócę do mojego poprzedniego wpisu. Narzekałem w nim, że wykryłem błąd. Myślałem, że szybko go naprawię i poprawię mój kod. Ten easy-peasy bug, zajął 3 dni! Przebudowywałem kod 3 razy. W końcu zwróciłem się z problemem na forum i dostałem podpowiedź, która pomogła mi rozwiązać problem. W tych dwóch krótkich  metodach miałem dwa bugi, które aktywowały się na przemian,  przez co zachowanie metod wyglądało na losowe.
Prawione metody w obiekcie Controller:
https://github.com/commitPrzez ten błąd, nie starczyło mi czasu na poprawę jakości kodu. Jednak jeszcze się nie poddaję. Jak znajdę dziś trochę czasu, to poprawię go i wyślę na githuba.

Podsumowanie
W czasie tego konkursu wypiłem 167 kaw, zużyłem ..., ale to Was pewnie nie interesuje.
Jeden z głównych warunków konkursu został spełniony. Ponad 20 postów zostało upublicznione. W utrzymaniu samodyscypliny przy pisaniu postów p…