Przejdź do głównej zawartości

Dlaczego nie canvas?

Canvas? Po co to komu?

 Canvas to powierzchnia prostokątna, którą możesz umieścić w HTML np:

<canvas id="rysunek" width="400" height="200"></canvas> 

To w niej będziesz tworzył grafikę i wszystkie manipulacje za pomocą javascript.
Jednak w odróżnieniu od SVG, który operuje na wektorach, canvas operuje na grafice rastrowej (pikselach). Szczególny przydatny  do tworzenia ruchomych wykresów, animacji, no i gier.
 Możliwości są naprawdę duże, od rysowania na nim statycznych kształtów do animowanych. Tekst, obrazy, zdjęcia i filmy, muzyka - wszystko to można umieścić w canvas i manipulować tym.
W porównaniu do SVG (które jest częścią DOM), canvas bardzo dobrze radzi sobie z dużą ilością obiektów. Jeżeli masz do obsłużenia parę tysięcy węzłów (ang. node), lepiej zrezygnuj z SVG i działaj w canvas.

 Minusy canvas

  • Podobnie jak grafika rastrowa, nie radzi sobie ze skanowaniem.  
  • Nie jest dostępna. Strona napisana tylko w canvas nie będzie słabo indeksowana przez boty wyszukiwarek, ponieważ tekst umieszczony w nich to tylko zlepek pikseli. 
  • Czytniki ekranowe nie są w stanie przeczytać zawartości umieszczonej w canvas.

 Canvas vs  SVG. Porównanie kodu


Przykłady linii prostej i prostokąta w SVG i canvas.
Linia w canvas:

var linia = document.getElementById('rysunek'),
context = linia.getContext('2d'); 
context.beginPath();
context.moveTo(0, 0);
context.lineTo(400, 200);
context.strokeStyle="black";
context.stroke();

Linia w SVG:

<svg width="120" height="120" viewBox="0 0 400 200">
<line x1="0" y1="0" x2="400" y2="200" stroke="black"/>
</svg> 
  
Prostokąt w canvas,

var prostokat = document.getElementById('rysunek'),
context = prostokat.getContext('2d'); 
context.fillRect(10, 10, 300, 100); 


oraz w SVG:

<svg width="120" height="120" viewBox="0 0 400 200">
<rect x="10" y="10" width="300" height="100"/>
</svg>  


Może nie widać tego na przykładzie prostokąta, ale narzut kodu jest większy w canvas.

Pora na odpowiedź na pytanie zadane w temacie. Chociaż canvas znacznie lepiej nadaje się do tworzenia gier, wybrałem SVG. Powód jest osobisty. Moim celem jest tworzenie stron internetowych, a nie gier. Strony coraz częściej korzystają z dobrodziejstw SVG, dlatego też chcę nauczyć się operować na SVG w JS. W moim przypadku gdzie gra będzie miała najwyżej 100 węzłów, nie odczuję spadku szybkości działania i zwieszania się. Mam przynajmniej taką nadzieję.



Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Animacja w tle

Pierwsze próby animacji SVG W poprzednim poście przedstawiłem wam tło do gry. Może wrzucę rysunek jeszcze raz. Całość jest zrobiona wektorowo i ustawiona w CSS jako background body. To teraz dodaję animację chmur i słońca. Chwilę googlowania i... zaraz, zaraz, jak to nie można animować elementy SVG w background? Oczywiście, że nie! Przecież miałem już podobny problem. Opowiem Wam o tym. Nie wiem, czy wam się już chwaliłem, ale jedna z moich postaci już rusza ręką. Macha sobie radośnie, ale żeby to robiła, to ja straciłem dla niej dużo czasu. Pewnie jak większość wie, plik SVG może składać się z figur geometrycznych, ścieżek, które mogą posiadać  swój id. Można też dodać im klasy. Po umieszczeniu SVG w HTML, można nim manipulować CSS lub JavaScriptem, podobnie jak np. divem, img, tekstem. A przynajmniej tak mi się wydawało. W pierwszych podejściach do animacji z pomocą GSAP, ustawiłem moją postać w tagu img. Na nic się nie zdała próba animacji jakiejkolwiek części ciała

GSAP - framework Javascript

GSAP, ależ to dobre jest   Im dłużej siedzę nad tą grą, tym częściej jestem miło zaskakiwany. Chociaż nie od razu jest przyjemnie, zwłaszcza jak się ma bardziej skomplikowane problemy do rozwiązania (jak dla mnie). Do tej pory nie stosowałem żadnych frameworków i prostą animację chciałem zrobić w CSS. W miarę czytania o GASP (GreenSock Animation Platform) i jego testowania, zrezygnowałem z jakiejkolwiek animacji w CSS. Czym jest GSAP? Jest to zbiór narzędzi do tworzenia animacji w JS. https://greensock.com/gsap Obsługuje podstawowe funkcje animacji, takich jak ruch w dowolnym kierunku, czas trwania, zmiana koloru, przeźroczystości, skalowania, obracania obiektu. Na tym jednak się nie kończy. Można manipulować opóźnieniem animacji, krzywą prędkości https://greensock.com/ease-visualizer ,wykonywać przekształcenia 3D. Animacje mogą nachodzić na siebie lub występować jedna po drugiej. Jest też sporo wtyczek z zaawansowanymi funkcjami. Użycie Wystarczy wkleić link do pli

Gravit designer - na pierwszy (i ostatni) rzut oka

Darmowy edytor plików SVG Już skończył mi się darmowy okres próbny Affinity Designer. Pomimo jego pewnych braków, pracowało mi się na nim całkiem wygodnie. Tak już się przyzwyczaiłem Affinity, że po powrocie do Inkscape, menu tutaj wydaje mi się toporne i brzydkie. Nawet po liftingu. Właśnie miałem tworzyć nową grafikę wektorową, gdy niejaki Sruuu , ogłosił na facebooku, że jest coś takiego jak  Gravit Designer. Ciekawy, nowoczesny, darmowy i nieporęczny Pierwsze co rzuca się w oczy po uruchomieniu programu to kolory pastelowe. Ikonki też wyglądają dobrze (wiem, że kwestia gustu). Kółka do próbkowania kolorów podobne do tych w Affinity. Wygląda to całkiem oryginalnie i nowocześnie. Następnie co mnie zaskoczyło to ustawienie paneli. Do tej poru używałem programów, które mają pasek narzędziowy po lewej stronie, a warstwy po prawej. Tutaj jest trochę namieszane. Narzędzia są w górnej belce, a warstwy w lewym panelu. Trochę mi zajęło zapamiętanie, co jest gdzie. Muszę wam się p